05 juni 2013

Internetondernemer

En dan ben je opeens internet ondernemer.

Wat is dat? Internetondernemer? De definities sluiten nog niet allemaal aan maar voor mij betekent het dat inkomsten worden behaald middels een internet dienst. En dat is iets anders dan bijvoorbeeld een webshop waarin fysiek producten worden getoond, gekozen, gekocht, betaald en verzonden. Iets heel anders.

En ook iets heel anders dan het beluisteren of bekijken van content (muziek of video) of het spelen van games.

Ook iets heel anders dan on-line tekstverwerken of boekhouden.

Nee, anders.

Je gaat naar een website en je betaald voor het zien van je eigen gegevens op een zodanige manier dat je daar tevreden mee bent. Bijvoorbeeld het verloop van je gewichtstoename of afname en de dieet en bewegingsadviezen die je daarbij krijgt. Je eigen gegevens worden dus voorzien van adviezen (kennis) en daarmee worden ze waardevoller. Individueel om deze kennis vragen zou veel te duur worden. Denk aan forse uurtarieven. Reiskosten of kosten voor workshops en seminars waar je naartoe moet. Als dat ver weg is of je gewenste adviseur woont erg ver weg dan is het zelfs onmogelijk.

Maar wanneer die adviseur zijn of haar kennis via internet beschikbaar stelt én dit doet op een manier dat het voor velen bereikbaar wordt, kan de internetdienst een prima alternatief zijn voor advies aan huis of bedrijf.

Al dat driftig op en neer gereis van "vertegenwoordigers" is toch echt niet meer van deze tijd.

De ondernemer achter de dienst draagt zorg voor een veilig systeem voor lidmaatschap, voor de uiterlijke verschijning van de website, voor de degelijkheid van de databasestructuur, voor een goede betalingsafhandeling. Maar vooral is de ondernemer bezig om de kennis achter de dienst steeds up-to-date te houden. Geen boeken die al achterlopen wanneer ze gedrukt in de winkel liggen, geen adviseur aan huis die z'n opleiding verwaarloost heeft of blijft vasthouden aan oude, achterhaalde methodes want het gaat zo lekker. Geen zoektocht op het internet waarbij je niet weet of de gevonden informatie juist is. Wie weet dat tegenwoordig nog wel?

Juist, de internet deskundige ondernemer.

Goed voorbeeld is bellen.com van Ben Woldring. En dat is al jaren geleden!

Voor de gewone internet ondernemer zijn de kansen nu daar.

Voor de omgeving van de internet ondernemer blijft het wel raar. Die mensen werken 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Zitten veel in het buitenland, zijn ongrijpbaar (jn het kader van 9 tot 5 dan toch). Daar moet je wel aan wennen. En zeker niet proberen toch normaal te lijken.

We leven in een transitieperiode, niets wordt meer zoals het was.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen