12 juli 2007

Liberalisering van de post

(42/365)


De buitenliefhebber die met het zweet op zijn rug een propvolbeladenextratstevigefietsmetdittotassen door de straten sleurt , vroeg opstaat maar ook al weer lekker in de middag klaar is tegen een eerlijk loon, die een baken is voor de wijk, een praatje maakt, weet wie er op vakantie is en waar er een beetje extra opgelet moet worden, is reeds en zal volledig uit onze maatschappij verdwijnen ten gunste van de liberalisering.


Ervoor in de plaats komen -meerdere- laagbetaalde, dunbepakte, anonieme want planningssoftware bepaalt wie welke wijk loopt, postbezorgers.

Voor mijn dagelijkse portie van een paar brieven en reclamefolders volstond jarenlang een krantebezorger en de postbode (eerzaam woord niet?) maar nu:

3 verschillende gefrustreerde tieners <15 met ditto ouders erachter (want ik ken dat uit ervaring) die foldertjes gooien. (een half jaar tot een jaar max houden ze het uit) de krantenjongen die in onze wijk al jaren nog nooit één dag heeft gemist (hulde!) en nu al meerdere versies post: TNT, Sandd, pakketten (met name die kleintjes die voorheen de bode gewoon mee torste) en zakelijke folders die door wisselende partijen in de bus worden gegooid. En straks:

Dan worden die paar brieven die de "bode" of wat daar nog van over is verdeeld over een aantal bezorgers.

Je gaat me toch niet vertellen dat dit voor iemand ook maar iets gaat opleveren hè.

Laat het licht dat dit in werking heeft gezet eens opstaan en in duidelijke mensentaal uitleggen hoe hiermee een groter doel is gediend cq. hoe de geldstromen gaan lopen oftewel: wie steekt hiervan het meest in de zak?


Okee, Okee, iedereen heeft het er al over maar heb je ook een oplossing?

Nou Natuurlijk heeft TeleC@ster dat:

Leg de knip bij het distributie punt. Elke aanbieder van post mag bepalen welke partij de post naar een bepaald distributiepunt brengt (denk aan vrachtwagens naar een locatie buiten het centrum) vervolgens mag de betreffende gemeente aanbesteden welke partij (één partij dus) alles bij de mensen in de bus gaat gooien (dus weer één bezorging per dag, hè hè)

Het is wat lastiger onderhandelen voor de aanbieders maar dat doen ze toch maar één keer per jaar. Het is zeker rustiger én eerlijker in de straat. En het is de goedkoopste oplossing, het is namelijk ongeveer even duur om 2 stuks post per worp te bezorgen als 10 stuks per worp en dat maakt de prijs per poststuk lager, gewoon.

En schaf de één-daags bezorging af, die info gaat wel over de mail, dat haalt de haast uit de organisatie en voorkomt dat er halflege wagens door de nacht scheuren (ga maar eens kijken bij zo'n distributiepunt: één vrachtwagen, twee zakken!)

Van achteren naar voren organiseren zou je dat kunnen noemen. Boerenwijsheid ook.

Leve de bode!

Vraag het mij dan wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten