05 januari 2010

Nieuwswaarde

Ik lees nieuwsberichten en met mij velen om op de hoogte van de gebeurtenissen te blijven dichtbij of veraf, luchtig of serieus al naar gelang ieders voorkeur.
Eén aspect vinden we toch wel dat eraan verbonden moet zijn: nieuwswaarde. En niet zo van "dat had mijn neefje van 4 ook kunnen bedenken".

Lees ik vandaag (op nu.nl) het schokkende bericht:

Meer gas verkocht door koud winterweer.

Om verschillende redenen triggert mij die titel:

1. Het o zo voor de hand liggende;

2. De meeste afnemers betalen een voorschot. Er wordt later afgerekend. Er wordt dus niets "verkocht";

3. Ze mogen daar dus in hun handjes knijpen;

4. Meer vraag drukt de prijs, toch? Nee hoor, dat is bij ons aan de olieprijs/dollar gekoppeld. Merken we niks van;

5. Iemand heeft zich hiermee serieus bezig gehouden onder het mom van "Ik schrijf nieuws" en is er nog voor betaald ook maar mijn neefje heeft niets gehad;

6. Heel veel mensen lezen dit aanvankelijk om erachter te komen dat het nu niet echt nieuws is. Gestolen tijd dus;

7. Ik er ook maar snel over moet ophouden.


Weet je wat er ook meer verkocht wordt: Schaatsen. En Sneeuwruimers. En zout. Dat is zelfs bijna op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten