17 december 2013

Paleo

Wij doen aan "Paleo".



Huh? Wat is dat? Paleo?

Dat is een manier van eten. De oermanier.

In het paleolithicum (of de oude steentijd van het oudgrieks: paleo = oud, lithos = steen) was er nog geen brood en geraffineerde suiker, geen McDo of Lays.

Kijk maar eens op het etiket: zelfs ontbijtspek bevat toegevoegde suiker! (conserveert) we krijgen die suiker dus ongemerkt heel veel binnen. En het is geen voeding!! Dat is een misverstand.
Het lichaam kan uit voedsel zelf genoeg suiker maken om de behoefte (die is klein) te voorzien. De rest wordt omgezet in vet!


Onthoudt: Suiker=koolhydraten=VERGIF


We hadden geen supermarkt ook niet.

Er moest gejaagd worden. Soms kostte dat zelfs meer energie dan het aan voedsel opleverde.


Dat Paleo eten is aangewakkerd door het boek "Broodbuik" van Davis Allen.
En door Mitch van paleo.nl 

Ach, zul je reageren, weer zo'n stelletje eetgoeroes maar verdiep je er maar eens een beetje in.


Lees anders "De voedselzandloper" waarin wordt uitgelegd dat we de balans verkeerd om hebben gelegd: te weinig goede voeding en (veel) te veel gemakkelijk voedsel, waaronder: volkorenbrood!


Het paleopalet 


Nu ben ik een makkelijk eter.

Ik hou van vis, vlees, groenten in alle soorten en maten in de vorm van salades, wokschotels, rauw. Eieren, Noten, mjammie, pure chocolade (>80% cacao), een rood wijntje. Yip, dat mag allemaal. En lekker in de roomboter (wel grasboter) gebakken, olijfolie, kokosolie. Goede vetten!

En eet wat je kunt. Er is geen honger gevoel bij deze wijze van eten.

Sterker nog; je bent eerder verzadigd.


Hoe komt dat dan?


Het lichaam kent grofweg twee signaal functies mbt eten:

(wanneer je het precies wilt weten LEES hier (Engels))

1. Het herkennen van veilig en goed voedsel, door tast, smaak en geur. Zoet, zoutig en vettig. Dat geeft een beloning in de vorm van dopamine (=verslavend)
In een schaarse wereld is dat prima, je blijft zo doorgaan met voedsel zoeken.

2. Het signaal dat je vol zit wanneer je genoeg goede voedingsstoffen binnen hebt.


Here comes the problem:


Er is inmiddels zoveel te koop, te graai dat wel beloont in de vorm van 1. maar doordat er weinig | soms geen echte voedingsstoffen in zitten (suiker|koohydraten is géén voedingsstof!) komt 2. niet en willen we meer want we zijn verslaafd.

Een glas fris (met suiker of suikervervanger) geeft wel de beloning maar er zit verder niks in dus de verzadiging komt niet, sterker nog er komt weer een HONGER signaal. Koekjes, chips, repen, snacks, drankjes alles met toegevoegde suiker.

We jagen niet, we snaaien. En ook nog eens veel te veel

Aannemelijk? Onderzoek zelf verder bij de bronnen die ik je hierboven gaf.


Ik ben inmiddels 12 kg lichter. Heb bakken vol energie (die ik hard nodig heb want het zijn barre tijden in mijn professie) en geen doorlopende honger (want dat verwacht je hè? bij een dieet. Het is geen dieet, het is een manier van eten)

Ik ga rustig aan naar mijn ideale gewicht (80-81 kg)

Neen, ik ben niet tegelijkertijd ook nog eens heel veel gaan bewegen.

(De oermens deed dat ook niet. Een korte sprint achter een dier aan of klauteren in een boom, dat wel maar niet 3 keer per week 2 uur cardio in een zaaltje. Je lichaam denkt dan: oeps, noodsituatie, hamsteren! Dus je komt er zelfs van aan! Je kent die geluiden vast wel.)

Hee, het gras met de hand afharken is ook bewegen! En nuttig. En je hebt geen bladblazer nodig (ben ik sowiezo falikant tegen)


Nu zijn er natuurlijk supermensen die alles eten en niet dik worden.
Het VERGIF heeft ook nog andere effecten en die zijn zeker niet levensduur bevorderend.

Het vergt wel wat GELOOF en VERTROUWEN maar bovenal:

ONDERZOEK het zelf en ben niet bang kritisch te zijn naar de gevestigde (triljarden) voedsel industrie marketing sprookjes.

Ik heb dat ook gedaan. Eigenwijsheid heet dat. Dat is de wijsheid die je zelf verkregen hebt en eigen gemaakt.

Succes!






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen