10 januari 2007

Januari: Rotmaand

In bepaalde opzichten. Namelijk: De maand is al halverwege als je wakker wordt uit alle nieuwjaarsrecepties en bijpraat sessies. Verder: Behalve nieuwjaarsdag zit er weinig feestelijks in de maand. Nu is dat met meer maanden wel zo maar dan is het vaak lente of zomer of bijna vakantie of net vakantie geweest, terrasjesweer enzovoort. Januari heeft dat niet. En als het dan ook niet meer wintert in Januari, tsja..

Wikipedia zegt:

"Januari (ook wel: louwmaand, ijsmaand, wolfsmaand, hardmaand) [1] is de eerste maand van het jaar in de Gregoriaanse kalender en heeft 31 dagen. De maand is vernoemd naar Janus, de Romeinse god van poorten en deuren.

Januari en februari zijn de laatste twee maanden die aan de kalender werden toegevoegd, aangezien de Romeinen de winter als een maandloze periode zagen."

Niet zo'n rare jongens die Romeinen. Gewoon uitzitten die tijd en pas bij Maart weer gaan tellen. Het verklaart wel een beetje (niet wetenschappelijk) het bijna genetische tijdloze gevoel in deze eerste maand. Tenminste onder de rivieren. Boven de rivieren zit meer Germaans bloed. Die hadden geen tijd. Nu ook nog niet ;-)

Maar waarom ik speciaal Januari een rotmaand vind is omdat ik -wie mij kent weet dat- in van die schrijfboekjes (moleskine) aantekeningen van van alles en nog wat maak, voorzien van een datum bovenaan elk blaadje.



Welaan, het is het schrijven van die datum die mij pijnigt. De n en de u achter elkaar ligt mij niet zo goed. Letterlijk: Als iemand mij maant NU iets te doen ga ik bijna automatisch een versnelling langzamer, dus u zijt gewaarschouwd!

Je ziet het goed: het laatste haakje aan de n sluit niet zo mooi aan op de u en dat maakt mij tijdens het schrijven aan het twijfelen waardoor er gedrochten met twee n-nen of twee u-en ontstaan of erger nog aangebrachte correcties. En het gaat al langer zo. Je ziet de aarzeling. En dat gaat de hele maand nog zo.

Eerst had ik nog een truukje:

Maar vanaf daar de aarzeling:





Lekker belangrijk. Ja, voor mij wel. In Januari dan. Daarna zijn er weer andere zaken. En daar kom ik pas weer op in de betreffende maand. Alaaf!


.

1 opmerking:

  1. "Als iemand mij maant NU iets te doen ga ik bijna automatisch een versnelling langzamer"

    Hé, dat herken ik. Dat doe ik ook.

    BeantwoordenVerwijderen