20 januari 2008

Pringles

De zaterdagse boodschappen verschaffen mij, naast een volle kar, steeds weer informatie waar ik mij over verbaas. Deze wil ik jullie niet onthouden alhoewel het best al jaren geleden aan de orde kan zijn gesteld. Of niet.

Pringles. Razend populair (geweest) en inmiddels niet meer weg te denken uit de schappen en de snack handen van de jeugd of oudere jongere.

Of het een eerlijk product is. dat vroeg ik mij af. En heb daar de volgende bedenkingen bij:

Ik start een vergelijking met een A-merk paprika chips: die van Lays. In mijn ogen is dat een eerlijk product want: de chips worden onmiskenbaar van een aardappel gesneden waarbij je zelfs kunt zien wat de gezondheid van die aardappel was vóór het snijden. Ja, kijk er maar eens met aandacht naar.

Wikipedia (klik hierboven) leert dat pringles uit geperste aardappelpuree worden gemaakt. Da's handig want daarmee kan er een hoop minder voor chips geschikte aardappel worden verwerkt. Wel onder het mom van hoge kwaliteit aardappel maar zeg nou zelf: een top pieper ga je toch niet tot pulp malen? Bullshit dus als je het mij vraagt.

Da's toch een goedkopere grondstof dan? Dan zullen pringles ook wel goedkoper zijn, toch?

Tada! Daar komt de super om de hoek. Op de prijskaartjes staat namelijk in kleine lettertjes de prijs per eenheid: kilo of liter enzo.

Voor paprika Lays is de prijs per kilo € 4,-

En voor Pringles is dat, schrik niet, € 8,48

Jaha, maar Pringles is wel 15 maanden houdbaar in die verpakking. Tegen drie maanden voor Lays.

Voor wie is dat dan handig? Als koper ga je toch geen 15 maanden op een busjes Pringles zitten kijken? En het geeft ook geen knisper verse indruk als iets 15 maanden houdbaar is.

Toch is het een succes, we willen voor de gek gehouden worden hè?

Eén gevoel kan Pringles niet oproepen: Dat gevoel om met je hand de zak in te gaan (die bus van pringles kun je niet in) en er met de "grootste chip ooit!!!!" weer uit te komen en die onder de jaloerse blik van broertjes en zussen en met een "Krrrakkk" op te peuzelen.

Die van Pringles zijn allemaal hetzelfde.

Lays rules!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten