21 augustus 2006

Nooit meer??














Ik las op Nu.nl het volgende berichtje:


-------------------------------------------------------------------

Harde porno tijdens Zweeds journaal

Uitgegeven: 21 augustus 2006 17:22
Laatst gewijzigd: 21 augustus 2006 17:29

AMSTERDAM - In Zweden is de nodige commotie ontstaan nadat de publieke zender SVT tijdens een journaaluitzending minutenlang expliciete beelden van een hardpornofilm vertoonde.

Het late journaal had als onderwerp de laatste krachtsverhoudingen in het politieke veld, maar de kijkers werden daarbij afgeleid door de schermen die achter de nieuwslezer te zien zijn.

Een er van stond per abuis nog afgesteld op de betaalzender Canal Plus, waarop de Tsjechische pornofilm Sex Tails te zien was. Het personeel had eerder de avond naar Canal Plus gekeken, maar vergeten de zender uit te zetten.

De Zweden werden op deze manier getrakteerd op beelden vol groepsseks en anale uitspattingen.

Een Zweedse baas van de zender kan het bepaald niet waarderen. "Ik ben geschokt en overstuur", aldus Per Yng van SVT tegenover de Zweedse krant Expressen. "Het is totale waanzin."

Yng belooft dat het bij een incident blijft: "Het is ongelofelijk. Als je het nieuws wilt zien, zit je niet te wachten op de een of andere hardpornofilm. Dit zal nooit meer gebeuren."

----------------

Al lezende denk ik direct aan twee dingen:


Het zal niet voor iedereen even schokkend zijn geweest, het valt nog mee dat er geen mensen geklaagd hebben over de beeldkwaliteit ;-) maar dit terzijde.


Het tweede is meer van structurele PR aard. Steeds als er in met name publieke organisaties INCIDENTEN optreden is steevast het antwoord: Dit zal nooit meer gebeuren, of woorden van die strekking.

Ja, duhuh, als het geen incident was kun je dat niet zeggen en als het nog een keer voorkomt is het geen incident meer. Dus cut the bullsh*t: Zeg dan liever: blijkbaar is het onze organisatie net zo als in het echte leven: er gebeuren soms zaken die je niet ziet aankomen of hebt gepland. Soms vallen ze goed uit (Columbus) er levert het eeuwige roem op. Soms ook valt het verkeerd uit en dan volgt het roepen: Dit zal nooit meer gebeuren!

Bedenkt dan dat je de andere kant van het toeval daarmee ook uit je organisatie bant en in tegenstelling van wat je verwacht de spontaniteit dood slaat want deze gedijdt niet zonder het recht op fouten, uitschieters liever.

Goede ideeën zijn goed uitgepakte fouten. Afwijkingen van het patroon. Eieren van Columbus.

Ennu.. wie is er na een goede documentaire nog tussen de lakens gekropen...lately ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten