16 februari 2008

Arbeidsregelement 1850


Bij het zolder opruimen dook het weer op. Niet dat ik zolang de zolder niet heb opgeruimd maar bij mijn schoolspullen vond ik het weer. Een illustratie van kantooromstandigheden 150 jaar terug. Ik heb ze nog wel eens gebruikt als illustratie bij discussie over de arbowet en dan zowel naar werkgevers als werknemers toe welteverstaan.
Het eerste woord zegt al veel over die tijd. En let op: als er gesproken wordt over weekdagen dan is dat inclusief de zaterdag. Tot midden 1900 werd er nog immer op zaterdag gewerkt hoor. Ik ken een aannemer die nog steeds ook 's zaterdags werkt "wat dat ben ik nu eenmaal gewend hè".

Na 15 trouwe dienstjaren bedroeg het weekloon f 10,25, het is niet duidelijk of dat bruto of netto is, daar schiet mijn kennis over de belastingwetgeving toen tekort en nu ook BTW.
Maar jongens tot 14 jaar verdienden dan f 0,52 per week van 6 dagen van 11 uur, dus vakkenvullers: niet zeuren!
O ja, en wel zelf je steenkool voor de kachel meenemen hè want jassen mocht je niet aanhouden.

Vooruitgang hou je gelukkig niet tegen.
Van 1850 tot 1910 was er sprake van depressie met als gevolg dat voedsel veel goedkoper werd in die periode (als 1850=100 dan 1910=66)*
Wat er na 1910 gebeurde voelen we nu nog: de industriële revolutie. Die heeft onmiskenbaar bijgedragen aan de arbeidsomstandigheden van de arbeider, dat dan weer wel.
Plus de leerplicht, ja die bestaat al 100 jaar.





*zonder geweer (Ohne Gewähr) , zou mijn vader zeggen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten