29 februari 2008

Veilig

Veiligheid, terrorisme, overal camera's, chips, controle, metingen, databases met informatie...

Alles gebaseerd op systemen, al dan niet in combinatie met mensen want een werkproces [als dit gebeurt moet je dát doen] is ook een systeem.
Systemen, hoe goed ontworpen ook, zijn afhankelijk van inkomende gegevens. Dus is van toepassing dat wanneer er verkeerde gegevens in komen de uitkomst van het systeem ook fout kan zijn.

Ik bedoel niet foute input, nee, die kan worden herkend door een systeem. Ik doel juist op informatie die correct lijkt doordat de definitie tussen goed en fout nu eenmaal een grijs gebied kent.

Om een lang verhal kort te maken schreef ik onlangs dit naar aanleiding van het bericht dat er in vliegtuigen het gedrag van passagiers gemonitord gaat worden met camera's en een protocol:

ik schreef:

"ik ben op zich niet tegen systemen die de veiligheid verzekeren maar ben tegen systemen op zich want deze maken fouten.

stel

ik ben in het vliegtuig op weg naar een business meeting. onderweg vraag ik mij af of de belangrijke stukken wel mee zijn gekomen in de handbagage, ik wordt nerveus (het is belangrijk) en begin keer op keer mijn handbagage te doorzoeken en zit vervolgens wanhopig met mijn tas op mijn schoot te bedenken hoe ik dat ga oplossen. het vliegtuig is ongemerkt geland, het gezag komt binnen, aarzelt niet en schakelt de terrorist met drie schoten door het hoofd uit, de beelden waren toch overduidelijk.

mijn vrouw en kinderen krijgen dan een schadevergoeding

dat wordt onze wereld

veilig"

Het is waar dat we door deze systemen het terrorisme wellicht tot nul kunnen reduceren maar wel met als gevolg bovengeschetste foutjes. Overdreven? Weet je nog die onschuldige Braziliaan die na de aanslagen in Londen netjes werd uitgeschakeld? En ons rechts"systeem" sluit nog steeds onschuldigen op.

Als ik als individu mag kiezen dan sterf ik liever ten gevolge van een terroristische actie dan door het grijze gebied; foutje bedankt; en daar zit nog iets eervols/heldhaftigs in ook, of gaat dat te ver?

Tevens is het zo dat hoe minder we ons verzetten tegen het terrorisme hoe zichtbaarder het gaat worden en daarmee plots beheersbaar. Ook het terroristisch systeem heeft tenslotte een zwakke plek.

Laat maar komen die rakkers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten