21 december 2008

Een Nederlandse taal kwestie

Het moge duidelijk zijn dat bij het stellen van een vraag die met ja of nee beantwoord kan worden het antwoord "ja" bevestigend is en het antwoord "nee" ontkennend.

"Het is koud vandaag hè?" "Ja" (het is koud)

Het doet me altijd denken aan het Engels waarin zoiets wordt omgevormd tot:

"Well, today it's cold, isn't it?" "Yes" (it is)

Maar dan gaat het verder en ik formuleer de vraag anders waarbij ik nog steeds bevestiging of ontkenning verwacht:

"Het is niet erg warm vandaag hè?" (nou? wat is je antwoord uitgaande van een koude dag)

niet spieken!




"Nee" (het is niet warm)

huh?, een bevestiging met behulp van "Nee", we doen het allemaal.

Ben nu eens consequent en beantwoord zo'n soort vraag eens rechtlijnig:

Het is niet gezellig hè? "Ja"

huh, vind jij het wel gezellig dan? "Nee"

verwarring alom.

Het zal wel iets te maken hebben met twee maal negatief is positief maar toch heeft niemand me dat ooit goed kunnen uitleggen.
Heeft iemand de verklaring en afkomst van dit verschijnsel? Het is gewoon foute spreektaal als je het mij vraagt, niet?

Hier wordt er over gesproken
en hier ook
en hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten