26 december 2008

Continu

Wat houdt niet op tijdens feestdagen?

Gelukkig gas, water en licht. Veiligheid, beveiliging, ziekenhuizen, brandweer en andere hulpverlening. Het houdt niet op. Gelukkig.
Je verwacht ook niet dat ze ophouden. Sterker nog je rekent er op. Al die mensen achter de schermen die tijdens de feestelijkheden (vrete op aarde) gewoon een dienst draaien, zodat alles door kan gaan.

Nu ben ik zelf niet zo'n "alles op het feestmoment en dan over tot de orde van de dag" type, twee uitzonderingen daargelaten en dat zijn carnaval (=uitlaatklep) en vakantie (=ultiem relaxen), maar ik neem óók zonder meer aan dat bovengenoemde maatschappelijke zekerheden gewoon hun werk doen.

Wel een vorm van verborgen luxe hè? Zijn het niet deze vanzelfsprekendheden die de belastingbetaler voor lief neemt terwijl de klaagzang klinkt?

Het entertainment houdt ook niet op. Wel meer uit commerciële overwegingen, dat wel.
PSV en Feyenoord mogen dit jaar ook gewoon op 1e en 2e kerstdag trainen en of spelen volgens ADsportwereld. En restaurants slaan hun slag. Winkeliers hebben tot kerstavond hun best gedaan op de voorafgaande koopzondagen.

Op TV zijn programma's afgestemd op "het feest" met vooral veel herhalingen waar dan toch maar weer naar wordt gekeken omdat het zo gezellig is hè?
"All you need is love" maakte mij pijnljk duidelijk dat ik wat ouder wordt. Het programma fêteerde vooral net opgedroogde pubers die elkaar al drie weekjes niet hadden gezien op een gratis ticket.

Op Tv draait ook Tellsell en andere shop TV gewoon door, zal wel een bandje zijn maar er moet toch worden uitgegaan van kooplustigen op kerstochtend. (Leuke Suske en Wiske titel)
In de kerstnacht liepen zelfs de vrouwenvlees aanprijsprogramma's lustig door. Ook weer dat bandje, ik kan me niet voorstellen dat er ook iemand werkt, maar toch ben ik benieuwd naar de cijfers met betrekking ot de klandizie. dat zegt dan weer iets over onze "behoeften".

Internet is ook zo'n continue business. Drie kabels doorgebroken in de Middellandse zee voor Kerstmis. Een boot mensen erop af die tot zeker 31 December bezig zouden zijn met de reparatie, weg feest om voor ons de Wehkamp bestellinkjes, spam, downloads en e-cards maar te kunnen continueren. Of zou er belangrijker "verkeer" over die kabels gaan?

Over internet gesproken, dat gaat ook gewoon door (Ik zit nu ook te bloggen BTW ;-). E-mail, nieuwsbrieven en spam. Er is geen rem. Ik krijg zelfs nu -terwijl ik typ- een mailtje van de belastingdienst: "u moet uw aangifte.." 0p 2e kerstdag nota bene, en er zit daar helemaal niemand nu hoor!

Politiek, het snelwegverkeer, vliegverkeer, geslachtsverkeer, het weer, oud zeer, hup tanken maar weer, hond, kat en ijsbeer,


Het leven is continu feest, vooral met de kerstdagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten