19 maart 2007

Marketing of Oplichting?

(Beide?)

Mijn eerste bad en shampoo avonturen werden verzorgd door Dr. Schuppe (corrigeer me) en van die flessen kan ik me herinneren (als ik ermee mocht spelen als ze leeg waren) dat je al knijpend zo'n mooie fluitgeluidjes kon maken door dat kleine gaatje. We praten nu wel over 40 jaar terug.

Veel later herinnerde ik me dat nog en kwam op het volgende volledig hypothetische verhaal waarvan ik persoonlijk overtuigd ben dat er een kern in schuilt waarop de consumeer maatschappij drijft (zeepbelt eigenlijk):

Bij de grote producenten (unilever, procter & gamble) speelt de slag om het marktaandeel en vinden er gesprekken plaats over hoe dit aandeel te vergroten waardoor omzet en winstmarge positief kunnen worden beïnvloed bladiebladiebla...

Vele mogelijkheden worden gepresenteerd: vorm van de fles en verpakking, kleur, naam, reuk, niet prikkend in de ogen en ph neutraal. Tig marketing goeroes en puistekoppen verslinden uur na uur om "het" te vinden. (Ze zoeken nu nog)

Roept er opeens in de impasse een onderdeurtje (in mijn fantasie een stagiair of zo) : "Nou, je maakt gewoon het gaatje groter!"

Inderdaad is dit gaatje tussen nu en veertig jaar terug groter geworden, kijk zelf maar, ja, zelfs het gaatje van de dreft is groter.

Waardoor met dezelfde kneep er gewoon x procent (vul maar in) méér wordt verbruikt. Spul waarvan we weten dat het grootste gedeelte rechtstreeks en zonder dat het de kans heeft gekregen te werken het putje weer ingaat.

En nou niet roepen dat het ligt aan de samenstelling en dat die grotere portie nodig is voor het juist reinigen van uwen haardos! Daar zijn we ingetrapt hoor. Zeep is zeep.

Probeer het volgende:

Haarwasbeurt 1: een pink topje shampoo goed door het haar. Waarschijnlijk schuimt het niet (maar het doet z'n werk wél)
Uitspoelen en daarna beurt 2 met evenveel shampoo: Welaan, een kop vol schuim. Wat aangeeft dat uw haar schoon is want vuil haar schuimt niet omdat het vuil zich aan de zeep is aan het hechten (maar dat is Havo scheikunde)

Zo doe je wel een jaar met een fles. Maar daar zitten die fabrieken niet op te wachten hè. En leg dat maar eens aan je pubers uit.

En wie gaat zich nog in de tijd van de schaamlipcorrectie druk maken over een gaatje.

*

2 opmerkingen:

  1. Dat het gaatje groter is, is wel duidelijk. Je kunt inderdaad met veel minder shampo doen dan er uit 1 kijnp komt. Ik knijp dus zachtjes..

    Maar hoeveel alle fabrikanten doen het, hoe kan dat dan invloed hebben op hun marktaandeel ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uiteindelijk heeft het op individuele marktaandelen weinig effect. De consument en het milieu zijn de dupe. Men knijpt nu eenmaal niet allemaal zachtjes. En er zijn ook flessen waar je bijna niet zachtjes in kúnt knijpen.

    BeantwoordenVerwijderen