21 mei 2007

Raoul

(Heertje dus, ik lees zijn bundel Parool columns) Gevatheit met de snelheid van het licht. Is het gevatheid of zit er meer diepgang achter? In eerste instantie wint de indruk van diepgang maar dat kan zomaar een "trompe l'oeil" zijn.
Omdat columns steeds diepte aanroeren, de betere althans, kan het óf zijn dat het daarbij dan blijft óf dat -mijn eigen- gezegde van toepassing is: "als je het niet kunt samenvatten, heeft het geen inhoud".
Dit gezegde werd gestaafd en nog steeds, in een omgeving waar mensen slechts in staat bleken pakken prachtig blanco papier te bevuilen met woorden, aaneengeregen tot zinnen, verpakt in alinea's vervolgens gebundeld tot chapiters, achter elkaar gezet tot een stuk genaamd "strategische beleidsblur" of "blabladiejaarplan".

Wetende dat je vraagt naar het onbereikbare doe je het toch: "mag ik een samenvatting?"

"Dat kan niet".

Alles op zich is zo belangrijk en opzichzelfstaand dat de vraag naar zoiets als een belediging wordt opgevat.

Ik lees zo'n stuk niet en zal het ook nooit doen.

Geef mij maar Raoul.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten