27 mei 2007

SMS taal

(1/365) (Dit is de eerste van 365 dagelijkse posts in een reeks die zal eindigen op 27 mei 2008)

B&iw! srry dak 2L8 b&: b& mt mn nwe gbrde trui Rgns 8ter blyvn Hkn: mst ds 1st nr Oma, om 'm te ltn mkn!

Dit sms-te Nikki Allers uit Haelen voor een wedstrijd. Aldus Nu.nl

Er staat:

Ben ik weer! sorry dat ik te laat (too late) ben: ben met mijn nieuwe gebreide trui ergens achter blijven haken. Moest dus eerst naar oma, om hem te laten maken.

Jaren geleden maakte ik in mijn workshops "anders werken" mensen attent op een generatie nieuwe medewerkers die gewend zijn om ook op een andere manier te communiceren. En als je daar niet minimaal begrip voor kunt opbrengen, je met een valse start zit opgescheept.

Destijds (april 2003) was mijn voorbeeld sms-je afkomstig uit een Engels bericht en zag er zo uit:

My smmr hols wr CWOT. B4, we usd 2go2 NY 2C my bro, his GF & thr 3 :- kds


(My summer holidays were complete waist of time. Before, we used to go to New York to see my brother, his girlfriend and their three screaming kids)

Het schotse meisje had een compleet opstel in deze taal geschreven onder het moto: "zo kan ik me beter uitdrukken".

Ik heb me er niet alleen mee bezig gehouden hoor:

Google maar eens op: My smmr hols wr CWOT


Maar deze generatie is toch echt in opkomst. Voor ons als "achterblijvers" een enorme uitdaging om verschil te maken tussen dat wat je niet begrijpt of beheerst en de negatieve aspecten van de samenleving.

Bijvoorbeeld: Een groot deel van de straattaal (al die vormpjes, bewegingen, uitdrukkingen, sms-en, etc) is voortgekomen uit en gebaseerd op respect voor elkaar (tov de rest van de maatschappij) maar komt vaak afstandelijk, zo niet aggressief over. Het is gemakkelijk je daarin te vergissen juist omdat verdiepen extra inspanning kost.

Maar denk ook even aan het volgende:

Het is bijna een gemeengoed geworden om te zeggen dat een groter percentage van de allochtone medemens crimineel is dan de autotochtone. (2,2% vs. 0,9% ,CBS 2002)

Echter in absolute zin praat je over 163.000! autochtone verdachten tov 61.000 allochtone en dan nog verdeeld over een flink aantal afkomsten.

Wanneer je dus in een groep mensen twee Marokkanen ziet is de kans nog steeds veel groter dat je door de rest van de groep wordt bestolen, begrijp je?

Glad ijs?

De maatschappij hoort dat te zijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten