20 oktober 2006

Phileas Fundamenteel Falen










Naar aanleiding van een erg halfzacht "commentaar" in het eindhovenstabloid vandaag moet er toch wat van mijn hart:

Even in het kort de voorgeschiedenis.
Vanwege kennelijke behoefte aan een snelle en frequente busverbinding tussen (o.a.) Eindhoven en Veldhoven is gestart met een innovatief proces. Energiezuinig en in eerste instantie ook nog zuinig met personele kosten (een onbemande bus, waar echter snel afscheid van is genomen).Met veel tamboer en procedures zijn er vrijliggende busbanen aangelegd (op nog wat dwarse drempel gebieden na) en is er gestart met de lijn dienst. Veelal met gewone bussen omdat de experimentele fase van de Phileas behoorlijk uit de pas begint te lopen.

De introductie begon al verkeerd: De uitgenodigde minister knalde door de afzetting omdat het geleide systeem niet werkte; het had zomaar een carnavalsstunt of studenten grap kunnen zijn, maar het was écht echt. Een blamage.

Om je het hele ontwikkeltraject te besparen: Tot op dit moment werkt het energiezuinige concept (lees maar op Phileas.nl) onvoldoende. Het onbemande principe is volgens mij al helemaal van de baan. En dat laatste heeft niet alles te maken met techniek maar met de reiziger zelf; je moet wel vol vertrouwen zijn om in zo'n zelfsturende en rijdende bus te stappen. Het systeem zou nu ingezet moeten worden om nauwkeurig te sturen en netjes langs de halte te stoppen (wat een goed opgeleide chauffeur ook echt wel kan hoor) maar het gaat dan toch personeel kosten wat de explotatie niet gunstiger maakt.

Gemiddeld zo'n 25 reizigers per rit. Tjeemig da's veel! (niet heus)

Maar daar gaat het mij allemaal niet om. Er is niets mis met innovatie die in de praktijk wordt ontwikkeld mits de veiligheid niet in gevaar komt en dat is hier niet het geval.

Er zijn twee fundamentele zaken wél mis:

Alhoewel het iedereen duidelijk is dat het een bijna tot mislukken gedoemd experiment is putten de initiatiefnemers zich keer op keer uit om aan te geven dat ze er nu bijna zijn. En daar zit de fout.
Als er vanaf het begin was uitgegaan van een nul-situatie: we hebben nog niets dat werkt en elke stap vooruit is er één, dan was het beeld en de verwachting van het publiek heel anders geweest. Communicatie dus. Het regiobestuur heeft het aangedurfd een experiment te starten, hulde! Maar communiceert er helemaal langs en wordt daardoor uitgelachen en zeker niet serieus genomen. Ook de technisch verantwoordelijke leveranciers krijgen ondanks het risiko dat ze durven nemen en de hoogstandjes die ze uithalen een imago van prutsers.

De tweede fundamentele misser is het doel op zich.
Dat lijkt nu de innovatie zelf te gaan zijn. Echter waar was deze ontwikkeling nou oorsponkelijk ook alweer voor bedoeld. O ja, een snelle en frequente (en dus betaalbare) busverbinding waardoor veel reizigers en potentiële reizigers getrokken zoude worden. Nou, in al die tijd is er voor die reizigers niets aantrekkelijks gebracht waardoor ondanks de toch wel snelle verbinding met gewone bussen en de redelijke frequentie het reizigers aantal ver achter blijft. En dat ligt natuurlijk allemaal aan de "Phileas". Want dat is nu een makkelijke prooi. Neen, het ligt gewoon aan het reizigers beleid; als je experimenteert zul je ook moeten investeren in vertrouwen en dat ligt op een heel ander vlak dan melden dat er weer eens nieuwe soorten accu's in de bussen worden geplaats waarmee hopelijk de problemen uit de wereld zijn. Dat geloooft toch al niemand meer.
Als je een experiment tot doel op zich laat verworden drijf je steeds verder van je oorspronkelijk doel af en zul je merken dat na het afsluiten van het experiment je de aansluiting met het oorsponkelijk doel bent kwijtgeraakt.

Dat is fundamenteel falen, Phileas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten