10 oktober 2006

Verkocht!

Nog niet zo lang geleden (februari 2005) kwam er iemand op het idee om een internet dienst te starten. Een simpel maar doeltreffend format werd gemaakt en de rest van de wereld doet de rest. Nu we inmiddels weten dat een goed bezochte website adverteerders trekt die netjes betalen voor het verschijnen van hun aanprijzingen, iets wat inmiddels de gedrukte media heeft ingehaald, zien we de geldstroom ook.

En bij 32 miljoen bezoekers per maand wordt dat stroompje snel een forse rivier.

Je maakt een home video (kwaliteit is niet van het eerste belang) en zet dit "op internet" zodat je vrienden ook kunnen kijken. Dat de rest van de wereld ook meekijkt is dan wel meegenomen.
Je noemt het je eigen kijkbuis. Tegelijk met jou doen miljoenen anderen in de wereld dat ook. 30.000 nieuwe filmpies per dag.

Het bestaat nu (oktober 2006) 20 maanden.

Het heet YouTube : broadcast yourself.

O, ja! Google heeft het gekocht.

Voor 1,65 miljard Dollar!

Da's 82,5 miljoen Dollar per maand!

2,75 miljoen per dag.

343.750,- per uur.

Well Done Chad Hurley (29) en Steve Chen (27)
De stakkers.














foto: Chad (L) en Chen (R)

"We started this to solve a personal problem," says Hurley. (ze wilden beelden van een huwelijk delen en dat ging niet simpel via e-mail) "Now we're creating a new way to reach audiences in an era where the traditional TV time slot doesn't exist anymore."

Ja, ja, achteraf is er wel een mooi smaakje aan te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten